Etykiety na produktach tworzone są z myślą o konsumentach. Mają spełniać dwa ważne zadania – informować o jakości, składzie i zachęcać konsumenta do zakupu. Na jakie informacje powinniśmy zwrócić uwagę?
1. Ilość mięsa wykorzystana do stworzenia 100 gramów produktu. Zasada jest prosta, im jest ona większa, tym lepsza. W przypadku wędlin jest to minimum 70% zawartości mięsa. Nie bądźcie zaskoczeni sytuacją, w której ze 110 gramów mięsa powstaje 100g gotowego produktu. Jak to jest możliwe?
W przypadku produktów wędzonych, naturalnym jest, że ten proces konserwacji, pozbawia mięso zawartej w nim wody.
Czytaj także: 5 powodów, dla których warto jeść wołowinę
2. Wartość odżywcza
Informacja, której na pewno nie pominie odchudzająca się osoba. Etykiety produktów powinny zawierać dane na temat kaloryczności, gramatury tłuszczy, białek, węglowodanów (w tym cukrów) i soli.
3. Skład produktu
Skład produktu jest tą informacją, której najczęściej poszukujemy na etykiecie. Zgodnie z prawem wymienione składniki są ułożone w porządku malejącym według ich wagi. Właśnie w tym miejscu ważnych dla siebie treści szukają alergicy. Jeśli produkt zawiera substancje dodatkowe jak przeciwutleniacze, barwniki i emulgatory, powinny one zostać wymienione w składzie.
Co jest ważne dla konsumenta? Warto sprawdzać co oznaczają wszystkie nazwy składników produktów, których nie rozumiemy. Wiele słynnych “E” to środki, które wbrew powszechnej opinii nie muszą posiadać zgubnego dla naszego zdrowia działania np. pod nazwą E 300 kryje się kwas askorbinowy działający na ludzki organizm podobnie jak witamina C, a w wędlinach pełni on rolę przeciwutleniacza korzystnie wpływającego na nasze zdrowie.
Zobacz też: Co warto wiedzieć o procesie wędzenia mięsa?
4. Termin ważności
Choć taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, większości z nas zdarzyło się kupić kiedyś nieświeży produkt. Jest to nauczka dla konsumentów, by zawsze sprawdzać termin przydatności produktu.